Verksamhetsledare lars-eric.abrahamsson@ntf.se +46 703 134 014
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentlig...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Skaraborg, tis 14 jan 2025
Vi ligger ju efter hela tiden eftersom vi har ett underskott så att säga och det är det vi jobbar mot. Vi får ju dialog hela tiden och försöker betala det vi kan. Det säger ordföranden för Skövda UK, Lennart Ek. 210 bilister omkom i vägtrafiken förra året och det är den lägsta siffran sedan pandemin. Däremot blev många oskyddade trafikanter fortsatt drabbade enligt siffror från Transportstyrelsen. Petra Hansson är verksamhetschef på NTF Skaraborg. Det handlar om ett samspel mellan att vi både får säkrare vägar, säkrare fordon, men framförallt så ligger ett stort ansvar på mig som enskild bilist, trafikant, att ta ett ansvar som bilförare att inte bara förlita mig på tekniskt
Eftermiddag i P4 Örebro, tis 14 jan 2025
Ja, verkligen. Men absolut har ju trafiken blivit mycket säkrare sen 60- och 70-talet. Så kan jag säga det att jag pratade ju med Lars Nordqvist på NTF här. Och när det gäller de lokala siffrorna, alltså hur döda är trafik och hur det har sett ut i Örebro län. De är inte inregistrerade än till Transportstyrelsen. Så vi får väl återkomma i frågan hur det blev för Örebro län. De siffror vi pratade om var ju rikssiffror. Apropå trafik. Vi fortsätter i trafiken tycker jag. Det handlar om Riksvag 50.
210 personer omkom i vägtrafiken förra året och det är den lägsta siffran sedan pandemin. Däremot blev många oskyddade trafikanter fortsatt drabbade. Det visar siffror från Transportstyrelsen. Petra Hansson är verksamhetschef på NTF i Skaraborg. Jag tycker att det är positivt att det ser ut som att vi får färre omkomna i trafiken än 2024. Sen är det naturligtvis tråkigt att vi inte har lyckats få ner antalet omkomna bland de oskyldade trafikanterna. Mariestads kommun tog över ett år på sig att erbjuda en person bostad med särskild service trots att personen har beviljats det.
Förmiddag i P4 Skaraborg, tis 14 jan 2025
Inte att ta mister på The Passenger. Joakim Nilsson. Vi hörde dig lite tidigare. Då från rastplats i Mariestad och du är kvar vid samma rastplats. Du har pratat vidare med folk där. Jag hänger kvar här. Jag hade ett väldigt trevligt samtal med Petra Hansson, verksamhetschef på NTF. Vi sladdade in på ämnet tekniken i moderna bilar. Det är bra, men man ska inte förlita sig allt för mycket. Det är fortfarande människan. Det är du som kör bakom ratten. Även om det kan hjälpa till också. Men det är fortfarande du som ska köra bilen. Jag sprang på yrkesföraren Göran Persson, inte den tidigare statsministern, och frågade hur mycket han förlitar sig just på tekniken i sin lastbil.
Ystads Allehanda, mån 13 jan 2025
Finns det någon som vill problematisera varför fotgängare inte ska samverka med övrig trafik? Jag har förgäves försökt hetsa flera, bland annat Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF, som är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik”. Fotgängare lever i en egen bubbla. Behåll fart och kurs. När fotgängare korsar varandras väg går det enkelt att samsas. Betrakta fotgängare versus övrig trafik (eller ditt eget beteende) vid ett övergångsställe. Även den som inte har blicken fäst vid skärmen kliver rakt ut. Fordon som närmar sig stannar, även om detta ledigt hunnit passera utan att störa gåendes framfart.
CarUp.se, ons 8 jan 2025
– Jag har tagit fast några vettvillingar i över 200 kilometer i timmen på vanliga vägar, men kan faktiskt inte komma på något bra exempel som skett utanför en skola, säger Johan Alm. I Karlstad kommer man däremot på ett bra exempel på en fartdåre. – Det enda jag kan komma på är en motorcykel som försökte komma undan polisen, den åkte till slut fast och blev dömd, säger David Askeröd. Foto: NTF och Polisen LÄS MER: Andreas Jemn är journalist och författare. David Askeröd, trafikpolis. Foto: Polisen