Verksamhetsledare lars-eric.abrahamsson@ntf.se +46 703 134 014
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentlig...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Göteborg, lör 5 okt 2024
Utan ett dokumenterat beslut ges inte vårdnadshavarna möjlighet att överklaga, står det i rapporten som presenteras under fredagen för kommunfullmäktige. Benedikta Kavalin, P4 Göteborg. Kvällarna blir allt mörkare, ändå slarvar många med att använda reflexer. Särskilt slarviga är folk i stadsmiljö där det finns gatubelysning. Man tror att man syns men det gör man inte. Malin Lundgren är verksamhetschef på NTF Väst. Många verkar resonera precis så här att man tänker att det finns lampor och jag ser ju bilarna så bra och då tror man att man själv syns. Men det är inte så utan de flesta olyckor med fotgängare sker just i tätbygdbyggt område där det finns belysning. Använder du reflexer ser bilföraren dig hela fem gånger tidigare. Är du mörklädd så kanske du syns först när du är 25-30 meter från föraren kan upptäcka dig medans har du reflexer på dig så blir du upptäckt på ungefär 125 meters avstånd.
Sveriges Radio, lör 5 okt 2024
I stadsmiljö är folk sämre på att använda reflexer. Ändå är det här som det sker flest olyckor. Den som använder reflexer syns hela fem gånger bättre. Men hur ska reflexerna sitta? Hör Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst berätta. Benedikta Cavallin benedikta.cavallin@sverigesradio.se Ida Cliffordson Weicht ida.cliffordson@sverigesradio.se Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst berättar att bilföraren ser dig fem gånger tidigare om du använder reflex. Foto: Ida Cliffordson Weicht/Sveriges Radio, Fredrik Varfjell/NTB
Sveriges Radio, fre 4 okt 2024
Antalet A-traktorer på våra vägar fortsätter att öka. Men nu minskar olyckorna, enligt nya siffror från Transportstyrelsen. Lars Nordqvist från Nationella trafiksäkerhetsförbundet förklarar varför. Antalet A-traktorer på våra vägar fortsätter att öka, men nu minskar olyckorna. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Dagens Hultsfred, tor 3 okt 2024
Den mörka delen av året är det rent livsfarligt utan någon belysning och så pratar de om nollvision, säger Hans Hultén. Man säger sig ha pratat med både kommunen och Trafikverket, men upplever att det är som att köra huvudet i en vägg. – Som att hälla vatten på en gås, ingen lyssnar på oss. På Trafikverket säger man att vägen är besiktad och klar, då går det inte att göra mer och på NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, säger de sig inte kunna hjälpa till, eftersom det är en riksväg. Finns mer att önska Det är tio permanenthushåll i Ödhult, utöver fritidsboenden och förutom att det är mycket tung trafik som ska till den närliggande pelletsfabriken använder många vägen när de ska till Hammarsjöområdet för att bada, campa eller fiska. – Båda infarterna har blivit en trafikfara efter att vägen byggdes om.
Nyheter P4 Sörmland, tor 3 okt 2024
Och det är 17 procent färre än samma period året innan, visar nya siffror från Transportstyrelsen. Jag tror att när man styrde upp det här lite grann genom lite lagar så tror jag att det får effekt. Dels så är det vinterdäck, dels så är det bälten och dels så är det att man inte får vara fler i bilen än vad som är tillåtet. Det har effekter. Säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland. Vi lämnar A-traktorerna och det ska handla om att det verkar bli en riktig mushust. Nu när kylen smyger på vill mössen ta sig in i ditt hem, men det finns ett enkelt knep för att stoppa dem. Det enklaste som alla kan göra är att ta en säng runt sitt hus. Finns det öppningar eller håligheter där man ser att här är det stripassage för möss så försök att täta det.
mobiltelefon och eaktagelser från Securitas ligger till grund för bevisningen. Nu så ska vi ut i trafiken. Antalet A-traktorer på våra vägar fortsätter att öka men nu minskar olyckorna. Det är en väldigt positiv utveckling skulle jag vilja säga. Vi kommer att få se en förbättring jämfört med tidigare år. Det säger Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Sörmland. 226 personer, varav åtta i länet, skadades i olyckor med A-traktorer under årets första sju månader. Och det är 17 procent färre än samma period året innan, visar nya siffror från Transportstyrelsen. Jag tror att när man styrde upp det här lite grann genom lite lagar så tror jag att det får effekt. Dels så är det vinterdäck, dels så är det bälten och dels så är det att man inte får vara fler i bilen än vad som är tillåtet.
Eftermiddag i P4 Sörmland, tor 3 okt 2024
Tack så mycket. Det är faktiskt så att olyckorna minskar. Vi ska prata med NTF, alltså Trafiksäkerhetsförbundet, om en liten stund. Först blir det ekot. Iran kan ha varit inblandade i dåden mot Israels ambassader i Köpenhamn och Stockholm. Det säger Säpos operativa chef Fredrik Hallström på en pressträff i dag. Det finns en del som talar för att det skulle kunna vara så. Delvis utifrån målval och modus operandi. Men det är ett antagande snarare än en ren kunskap.
Sveriges Radio, ons 2 okt 2024
Nu kryper höstmörkret på oss igen. Men det många kanske inte vet är att vanlig reflex bara funkar i en begränsad tidsperiod. ”Köp en ny, det är en billig livförsäkring”, säger Lars Nordquist på NTF och ger även fler råd till alla som rör sig utomhus. Marie-Louise Kristensson marie-louise.kristensson@sverigesradio.se En reflex behåller bara sin lyskraft i ungefär en vintersäsong. Foto: Varfjell, Fredrik/NTB
It Hallbarhet, ons 2 okt 2024
– Samtidigt som vi har aktiviteter på torget så har några av Cityföreningens butiker gått ihop kring fina erbjudanden under Lyckolördag. Kunderna får dra en lott när de handlar och får då chans till fina priser i just den butiker. Ju fler butiker man handlar i denna dag, desto fler vinstchanser får man, berättar Emma Edqvist. Elbilsdagen och Lyckolördag arrangeras av Skövde Citysamverkan och Next Skövde i samarbete med Motornova, Svenska Motor, Holmgrens bil, Lindströms bil, Toveks bil, NTF och Praktiska Gymnasiet Skövde. Skövde Citysamverkan jobbar för att stärka centrumkärnan i Skövde och se till att utvecklingen av den sker i en positiv anda mot mål och visioner. Skövde Citysamverkan är ett långsiktigt samarbete mellan Skövde kommun, fastighetsägare, Skövde Cityförening och Next Skövde. Förutom att titta på och testa
svt.se, tis 1 okt 2024
Här är ett urval av det som SVT Nyheter Värmland har rapporterat om tisdagen den 1 oktober. Kalles oro: Får inte tag i anhöriga i södra Libanon Video 1 min Karlstadsbon kalle är orolig för sina anhöriga i Libanon, som drabbats hårt av Israels markinvasion. Foto: Sayed Parwani Förslaget: Stäng av elcyklarna efter midnatt Video 1 min Projektledare Ann Nyhlén (NTF) är kritisk till den dåliga hjälmanvändningen på elsparkcyklar. I inslaget berättar hon hur det ser ut i Karlstad. Foto: SVT Rummet som testar din cybersäkerhet Video 1 min Se hur escaperoomet funkar i klippet. Foto: Sanna Wusou/SVT Foto: Sanna Wusou/SVT
Lokala Nyheter Värmland, tis 1 okt 2024
Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, vill att mer görs för att stävja utvecklingen. Det som är tråkigt är ju att inte informationen har gått hela vägen egentligen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Och därför så är det ju alla under 15 år hjälmtvång. Man får inte cykla på trottoarer eller åka med elsparkcykeln på trottoarer. Och man ska se sig för. Mordhantligt naturligtvis. Det händer ju ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden. Hjälmen tvång för alla och att stänga av alla hyr- och elsparkcyklar efter midnatt. Nu, vädret med Pia. Efter en kylig morgon och en del dimma som finns under morgontimmarna så får vi fram på dagen en riktigt vacker oktoberdag. Temperaturen stiger upp till 12-13 grader, lite lägre allra längst till norr och vi har en måttlig nordvind på vänern.
Hur känns det för dig som har anhöriga där? Det känns orolighet hela tiden. Förhoppningsvis har vi telefoner kvar så vi kan ha kontakt med dem. Innan vi tappar telefon och internet så har vi ingen kontakt alls ditåt. Statistik från Transportstyrelsen visar att fler barn hamnar i elsparkcykelolyckor. 2020 var antalet olyckor i landet där barn var inblandade 107 stycken och 2023 var det 867. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, vill att mer görs för att stävja utvecklingen. Det som är tråkigt är att informationen inte har gått hela vägen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är det under 15 år hjälmtvång. Man får inte åka med elsparkcykeln på trottoarer. Och man ska se sig för, ordentligt naturligtvis. Det händer ju ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden.
Sverige idag, tis 1 okt 2024
Barn som hamnar i olyckor med elsparkcykel har ökat de senaste åren från 107 olyckor år 2020 till 867 förra året. Många som åker är inte så försiktiga. De bara åker förbi och tänker inte på bilar eller andra cyklister. Elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är alla under 15 år hjälmtvång. Och man ska se sig för. Karlstad är en av många städer där elsparkcyklar är populärt. NTF, en organisation för trafiksäkerhet tycker att man ska stänga av dem efter 12 på natten. Jag tror att det är en bra idé. Gärna att man får nåt bra ställe att parkera eller cykla på. Skatten för invånarna i Stockholms stad kommer att höjas med 24 öre nästa år. Det skriver styret i en debattartikel i Aftonbladet. Enligt Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är höjningen nödvändig eftersom regeringen inte höjt de generella statsbidragen till kommunerna inför nästa år.
Åtvidabergs kommun, tis 1 okt 2024
Fortsatta insatser Här är några av de åtgärder som genomförts under perioden 1 maj till 31 augusti: Olika insatser för att öka trafiksäkerhet För att främja dialog och minska oönskad buskörning vid Preem-macken anordnade Åtvidabergs kommun tre grillkvällar för motorburen ungdom. Träffarna bidrog till en lugnare sommar i området. Den 15 maj genomfördes en trafiksäkerhetsdag på Alléskolan med deltagande från bland annat polis, ambulans, räddningstjänst, StångåBuss, Motorförarnas helnykterhetsförbund och Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Dagen syftade till att öka kunskapen om trafiksäkerhet och ge en inblick i olika aktörers arbete, vilket blev mycket uppskattat av både elever och lärare. Polisen genomförde hastighetsövervakning på flera strategiska platser i kommunen, däribland Falerum och Grebo. Kommunen har monterat hastighetspåminnare för att förstärka trafiksäkerheten, samt påbörjat utredningar för framtida åtgärder i trafikmiljön. Förebyggande narkotikainsatser Polisen och kommunen uppmärksammade risken för ungdomars rekrytering till kriminella nätverk under sommarlovet genom informationsinsatser via sociala medier.
Nwt, tis 1 okt 2024
skrev var det 867. Och alla har inte koll på reglerna enligt Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det som är tråkigt är att informationen inte har gått hela vägen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är det under 15 år hjälmtvång. Man får inte åka med elsparkcykeln på trottoarer. Man ska se sig för ordentligt naturligtvis. Det händer ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden. Hjälmtvång för alla och att stänga av alla hy och elsparkcyklar efter midnatt. Men undersökningen som de gjorde på Stora torget visade annat än ett farligt beteende. När jag var på Stora torget i Karlstad mellan klockan 16 och 18 så var det fint väder. I Karlstad så var det... Jag såg inga felaktiga beteenden medan man åkte två på en elsparkcykel.
MyNewsdesk SE, tis 1 okt 2024
- Samtidigt som vi har aktiviteter på torget så har några av Cityföreningens butiker gått ihop kring fina erbjudanden under Lyckolördag. Kunderna får dra en lott när de handlar och får då chans till fina priser i just den butiker. Ju fler butiker man handlar i denna dag, desto fler vinstchanser får man, berättar Emma Edqvist. Elbilsdagen och Lyckolördag arrangeras av Skövde Citysamverkan och Next Skövde i samarbete med Motornova, Svenska Motor, Holmgrens bil, Lindströms bil, Toveks bil, NTF och Praktiska Gymnasiet Skövde.
Morgon i P4 Östergötland, tis 1 okt 2024
Så därför är det så himla viktigt kan jag tycka att man har den här reflexen. För då blir alltså ungefär hundra meter tidigare ser jag den här fotgängen och då kan jag stanna. Ett av flera goda exempel och argument som vi har hört här under morgonen till varför vi måste bättra oss när det kommer till användandet av just reflexer. Lars Nordqvist har vi pratat med, verksamhetsansvarig i NTF Östergötland. Stort tack för att du var med. ...ämnen hård
Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) projektledare Ann Nyhlén ställde sig på Stora torget i Karlstad för att räkna hur många elsparkcyklister som använder hjälm. – Man har ju bara ett huvud, säger Ann Nyhlén. Statistik från Transportstyrelsen visar att barn hamnar i fler elsparkcyklelsolyckor. 2020 var mängden olyckor 107 och 2023 var det 867. Alla har inte koll på reglerna enligt NTF. – Det är många som missar att det samma regler som gäller för cykel, säger Ann Nyhlén. I Karlstad pågick undersökningen i två timmar. 57 åkare kollades, varav sex stycken hade hjälm. Hör NTF:s förslag för att minska olyckorna i klippet.
Statistik från Transportstyrelsen visar att fler barn skadar sig i olyckor med elsparkcyklar. Det förvånar inte de värmlänningar SVT träffar på Stora torget i Karlstad. – Jag ser väldigt små ungar åka och de förhåller sig inte till regler, säger Mathilda Hultkrantz. Användandet av elsparkcyklar är vanligt i Karlstad och olyckorna har ökat mycket sedan 2020. Från 107 olyckor till 867 2023. Nationella trafiksäkerhetsförbundet föreslår ett totalförbud efter midnatt. – Det kanske är bra men det påverkar de som inte dricker negativt, säger Emily Faggian. Se i klippet hur några värmlänningar reagerar på det ökade antalet olyckorna.
Sveriges Radio, mån 30 sep 2024
Observationer som gjorts av Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, i bland annat Jönköping visar att bara två av fem barn har hjälm när de åker elsparkcykel. 13-åriga Nejla gissar att många tycker det är barnsligt med hjälm och därför struntar i det. Men det finns flera sätt att vända trenden, säger Edvard Björnvinge Tapere på NTF i Jönköping. Magnus Nilsson magnus.n.nilsson@sverigesradio.se Cecilia Westerlund cecilia.westerlund@sverigeradio.se Antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn har ökat från drygt 100 till nästan 900 på tre år. Foto: Geir Olsen/NTB
Nyheter P4 Jönköping, mån 30 sep 2024
Antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn och unga har mångdubblats de senaste åren och bara två av fem barn bär hjälm. Folk kanske tycker det är barnsligt oftast. 13-åringarna Freja, Neila och Lea i Vetlanda använder hjälm när de kör elsparkcykel. Skydd för huvudet och man måste ju tänka på säkerheten. Är det också något som era föräldrar har sagt till er att det måste ni ha? Ja. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet har gjort observationsmätningar i tio städer i Sverige. Bland annat i Jönköping. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre så är det betydligt färre som bär hjälm. Bara en av 20. Alltså hjälmkravet har ju funnits nu i 20 år nästa år. Så vi borde vara bättre på det. Där tar ju inte vi vuxna vårat ansvar. Edvard Björnvinge Tappere är verksamhetschef på NTF i Jönköpings län.
Nyheter P4 Västmanland, mån 30 sep 2024
Trafikläraren Åke ställer upp och ger gratis trafiklektioner till äldre damer. Ja, det här är nytt för mig. Att bara ha sådana här old ladies. Ibland har vi väl en och annan på trafikkolan. Trafikläraren Åke Gruvegård fick höra om initiativet där äldre personer som kanske inte kört på länge ska bli mer trygga bakom ratten. Och när Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Västmanland inte hade budget för att starta ett projekt så beslöt han sig för att han skulle hjälpa till gratis. Då tänkte jag att då tar jag den här fredagen och kör med tanterna. Jag har hållit på med det här så pass länge så det tycker jag ska bli spännande. Och så gör jag en slag för trafiksäkerheten också.
Förmiddag i P4 Jönköping, mån 30 sep 2024
Två av männen har ju nekat i brott. Medan en har erkänt att han har varit i lägenheten och släppte in de andra två. De överklagar alltså sina livstidsdomar till högsta domstolen. Det är ju många barn och ungdomar som tar elsparkcykeln till skolan eller ut på något annat äventyr. Men bara två av fem barn använder hjälm. Det är ju NTF som gjort observationsmätningar i tio städer i Sverige, bland annat då i Jönköping. Jag är här i ett soligt Vetlanda med Freja, Neila, Lea och ni är ju alla 13 år och jag förstår det som att ni alla har hjälpsparkcyklar, eller? Mm. Och då är ju frågan då apropå att två av fem barn som inte har fyllt femton använder hjälm.
Förmiddag i P4 Göteborg, mån 30 sep 2024
Jo, om du är mörktklädd så kanske du blir synlig för en förare som är 25-30 meter bort någonting. Men med reflexer så blir du mer sannolikt upptäckt på runt 125 meters avstånd. Bilen får alltså betydligt längre sträcka på sig att hinna bromsa. Det här är ingenting som jag har räknat ut utan det säger Malin Lundgren som är verksamhetschef på NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet här i väst. Jag frågade henne också om det här med att en del och säkert ganska många, jag själv också ibland, känner oss tryggare utan reflexer inne i stan där det är mera lampor hos oss. Många verkar resonera precis så här att man tänker att det finns lampor och jag ser ju bilarna så bra och då tror man att man själv syns.
Morgon i P4 Göteborg, mån 30 sep 2024
Vänta lite Marcus, de kommer köra närmare. Ska vi gå in? Okej. Men det var ju roligt att vi fick höra om dem. De kör varv på varv och det är kul att se att räddningstjänsten tränar så noggrant. Väldigt bra. Men nu är vi istället inne i ett tystare rum. Det här blir bra va? Det här blir bra. Jo, Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst. Hur ska reflexerna sitta på kroppen? Ja men de ska sitta så att de syns från alla håll. Du ska tänka på det, att de kan synas framifrån, bakifrån och från sidan. Reflexer syns bäst när de är i rörelse. Sätt dem gärna på handleder eller längre ner på benen. Bra att de sitter långt ner. Då syns de också om bilarna har på halvljus.
Oskarshamns-Nytt, sön 29 sep 2024
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört observationsmätningar av förare på elsparkcykel på tio orter i Sverige. Förutom uppskattad ålder på föraren har även hjälmanvändning, skjutsning och typ av fordon, hyrd eller privat, noterats. Lagkrav på hjälm under 15 år Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar.
Skaraborgs Läns Tidning, sön 29 sep 2024
Vad folk ägnar sig åt när de kör bil kan vara mycket annat än att framföra själva fordonet – allt från att svara på sms eller knappa på navigationen. Poliser runt om i landet larmar om att folk till och med äter frukost i bilen när de kör. Oavsett om det är mobilen eller bilens panel som föraren använder, flyttas uppmärksamheten från vägen till något annat, enligt Malin Lundgren som är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF Väst. – Distraktioner och att du inte har full uppmärksamhet på vägen och vad som händer runt bilen kan avsevärt öka risken för att föraren reagerar för sent. Ett stort problem är också att förare håller alltför kort avstånd till framförvarande bil. Människans reaktionsförmåga är ju begränsad. Innan vi reagerar på att bilen framför bromsar in eller om något springer ut i vägen så hinner bilen rulla en viss sträcka.
Nerikes Allehanda, sön 29 sep 2024
Resultatet visar att endast två av fem barn, 43 procent, har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast en av 20, fem procent, hjälm. Det här är förstås siffror som oroar. Öppna bild i helskärmsläge ”Se hur ditt barn kör och öva gärna på att bromsa under kontrollerade former.” Den uppmaningen kommer från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Bild: Pressbild Malin Lundgren är verksamhetschef på NTF Väst, och hon säger så här: – Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Vi på NTF vill att alla ska använda hjälm. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande. Att hjälmanvändningen är så låg bland barn ser hon som ytterligare oroande: – Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Har du köpt en elsparkcykel till ditt barn är det också rimligt att du ser till att barnet använder cykelhjälm. Här kan det vara läge att påminna om att elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 kilometer per timme, och en motor på högst 250 watt, klassas som cykel och då också omfattas av samma regler som gäller för cyklar.
svt.se, lör 28 sep 2024
Här är ett urval av händelserna från Västsverige under lördagen den 28 september. • Fler barn skadas allvarligt i olyckor på elsparkcyklar Video 2 min Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt bland barn under 17 år. Något som oroar Malin Lundgren på NTF Väst. Foto: NTF • Ränta räv lär barn om ekonomi på bokmässan Video 1 min Hör debutförfattarna berätta om boken som ska lära barn mer om ekonomi. Foto: SVT • Tågstopp i timmar mellan Göteborg och Kungsbacka